lottevanmalsen-.followmyadventures.nl

Blog 5 ½ Vragen maar

Blog 5 ½ vragen maar

Ik ga proberen af en toe naast mijn normale blog als ik weer veel vragen krijg van iedereen die ook te beantwoorden in een soort 2de blog, dus als je vragen hebt stel ze. Via whatsapp, deze blog, mailtje, facebook, instagram, brief wat je wilt. Er zijn geen rare vragen, ik heb hier namelijk al de raarste vragen gehad over Nederland.

1. Heb je andere schoolvakken op school of is het vergelijkbaar met Nederland?

De meeste vakken zijn hetzelfde, maar er zijn toch wel een paar verschillen. Ik volg bijvoorbeeld: Tourisme (waar ik dingen over andere landen te weten kom en dingen leer koken), Ethiek (wat een beetje te vergelijken is met Levensbeschouwing). Verder heb ik ook psycologie en Engels debat.

2.Hoe zijn je leraren en hoe gaan ze met je om?

De meeste leraren zijn erg oke en spreken naast Litouws wel een beetje Engels, Frans of Duits. Ze willen me erg graag helpen met het leren van Litouws en me ook betrekken bij wat er in de klas gebeurt. Natuurlijk is er ook altijd een leraar waar je het niet zo goed mee kunt vinden, in dit geval mijn Biologie lerares. Deze lerares werd boos omdat ik niks deed in haar les, wat niet waar is want ze moesten allerlei cellen tekenen en dat heb ik gedaan. Maar biologie is in het Nederlands al gewoon lastig laat staan in Engels of Litouws. Het is niet erg dat ze geen Engels praat maar ze kan wel proberen met mijn via iemand anders te communiceren. Ze vond het onzin dat ik naar een Litouwse school ging terwijl ik geen Litouws kan en ze snapte niet wat ik hier doe. Dit schreeuwde ze in het Litouws naar mij, gelukkig begonnen mijn klasgenoten me als snel te verdedigen want ik val niemand lastig tijdens de les en doe gewoon wat ik kan doen. Terwijl zij zelf vliegen dood slaat met een boek tijdens een toets, ik weet niet wat irritanter is maar dat kan aan mij liggen.

3.Schooldiscipline en omgangsvormen; zijn ze veel strenger or valt dat mee?

In sommige opzichten is het een stuk strenger: Ik wordt elke dag wel 2x door leraren aangesproken over het schooluniform dat ik niet hoefde te dragen, je moet tegen alle leraren die je tegen komt goeiemorgen of goedemiddag zeggen anders word je boos aangekeken, ook bij sommige leraren mogen we pas gaan zitten als zij het zeggen. Waar het minder streng in is is bijvoorbeeld toetsen: er liggen boeken op tafel, schriften, telefoons en leerlingen overleggen. De cijfers hier gaan trouwens net als in Nederland van 1 tot 10 maar ze hebben alleen de hele getallen.

4.Speel je ook wedstijden met de oudere meiden(Fortuna)?

Nee, op het moment kan ik nog helemaal geen wedstrijden spelen. Aan het begin heb ik wel wedstrijden al gespeeld maar die waren voor de final-four en dus minder offcieel.

5.Hoe is het met je hondje?

Biem was deze week erg veel alleen waardoor hij s’nachts erg veel aandacht nodig had op een gegeven moment werd ik het wel een beetje zat om hem midden in de nacht naar buiten te laten. Want daardoor sliep ik erg slecht en weinig. Maar omdat hij zo lief en schattig is had ik het er wel voor over om hem af en toe om 3 uur s’nachts uit te laten.

6.Gaan jullie wel eens uit eten (Mac donalds of pizzeria), bioscoop, musea etc.?

Tot nu toe ben ik wel eens gaan eten met vrienden maar dit was meestal sushi, pizza of iets typisch Litouws. Ik probeer namelijk gezond te eten en daar past mac donalds en pizza nier echt bij. Als ik uit eten ga met mijn familie zijn het typische Litouwse dingen(zal volgende keer wat foto’s maken) dit is dan meestal in het weekend. Qua uitjes zijn bioscoop kaartjes niet zo heel duur hier. Films zijn niet altijd in het Engels wat dus beetje lasting is, verder hebben wij voor het basketballteam een aantal seizoenskaarten voor Neptunus waar ik dus ook vaak heen ga.

7.Hebben de kinderen en ouders allemaal hun eigen fiets?

Ja, en ze hadden ook nog een extra fiets wat nu mijn fiets is. Alleen gebruiken ze hun fietsen niet echt, omdat je hem echt heel goed op slot moet zetten of in de plek waar je bent zodat hij niet wordt gestolen. Ik gebruik mijn fiets het meeste om af en toe naar de training te gaan waar ik hem dan in de sporthal zet. Alleen wordt het langzaamaan al donker als ik naar huis moet en heb geen licht dus ik moet of licht gaan kopen of gewoon met de bus.

8.Is je familie streng Rooms Kathiek en moet je mee naar de kerk?

Ze zijn christelijk maar ze gaan niet naar de kerk, mijn moeder zei dat ze never naar de kerk was geweest met haar kinderen en hun vader. Al haar kinderen hebben godfathers.

9.Hoe en welke feestdagen heb je in Litouwen?

Tot nu toe heb ik 2 feestdagen gevierd, de eerste schooldag waar ik in blog 3 al iets over heb verteld en ik heb lerarendag gevierd. Dit hebben we gevierd door sommige leerlingen les te laten geven.

10.Eten ze gezonder dan in Nederland?

Dat wisselt. Ik denk dat ik wel gezonder eet dan in Nederland maar minder gevarieerd. Wat ik hier drink is melk, water en 1 keer per dag limonade. Verder snoep ik niet meer geen koekje, snoepjes, junkfood en geen chips. Moet ik doorgaan? Verder eet ik veel meer groente en fruit dan in Nederland en hebben we geen pizza zaterdag meer. Alleen de variatie in groenten is niet zo groot.

11. Kun je ons wat Litouwse woorden leren?

Dat kan ik zeker, als jullie volgende keren wat woorden erbij sturen want ik heb geen idee wat intressant is om te weten.

Labas/Sveikas = Hallo

Mano vardas Lotte = ik heet Lotte

Kaip sekasi? = Hoe gaat het?

Aš esu iš Olandijos = Ik kom uit Nederland

Langas = tussenuur/raam

Taip = ja

Ne = nee

Atsiprašau = Sorry/ excuseert u mij

Labas rytas = Goeiemorgen

Laba diena = Goeie middag

Labas vakaras = Goeie avond

Labanaktis = Goede nacht (als iemand gaat slapen)

Reacties

Reacties

Annemarie

Hoi Lotte, wat leuk om weet wat van je te lezen! En tegelijk ook nog een cursus Litouws. lijkt me nog niet meevallen om dat foutloos op te schrijven.
Tof dat je klasgenoten het voor je opnamen bij de biologieles. Xxx Annemarie

Wies

Wat fijn om weer wat van je te horen, volgens mij gaat het goed met je.
Lees graag je stukjes en wordt blij als het goed met je gaat.
We kennen je straks niet meer terug, zo'n zelfstandige volwassen dametje met leuke levenservaring. Liefs.

Ronald

Hmm, je Nederlands is wel achteruit gegaan. Ik wordt!!!!! :)

Leuk weer om te lezen, Lotje. En die biologielerares (wat een heks): gewoon vriendelijk lachend in het Nederlands uitschelden ;)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!