lottevanmalsen-.followmyadventures.nl

Blog 6 Weekendje Vilnius en een basketbal weekendje

Blog 6 Weekendje Vilnius 4/5 november en weekendje basketbal

Vanaf deze blog ga ik mijn blogs niet alleen in het Nederlands maar ook in het Engels posten, omdat ook veel mensen hier in Litouwen geĂŻnteresseerd zijn in hoe ik Litouwen beleef. 

4/5 november zat ik een weekendje in Vilnius, omdat we Zaterdag een YFU meeting hadden die om 11:00 uur begon.  Hierdoor stond de wekker al erg vroeg (5:30) omdat Vilnius vanuit Klaip?da ongeveer 3,5 - 4 uur rijden is. Ik zou met mijn Alyssa’s gastgezin meegaan en we vertrokken om 6:50 vanuit Klaipeda. Het was erg gezellig om alle andere exchange studenten weer te zien, we hebben vooral besproken waar onze problemen en irritaties liggen en natuurlijk wat aanraders zijn om te doen in andere steden. Het grootste “probleem” voor iedereen was eigenlijk het vervelen op school. Waar ik zelf ook last van heb…In Nederland was ik erg gemotiveerd maar nu vind ik het bijna elke dag lastig om naar school te gaan. Tijdens de meeste lessen doe ik vrij weinig, de leerlingen moeten namelijk wel gewoon lessen volgen. Ze hebben geen tijd om alles te vertalen, niet alles is vertaalbaar. Het helpt ook niet dat ik bijna elke dag van 8 uur tot 16 uur op school zit.

Gelukkig heb ik deze week iets gevonden wat me weer motiveert, iets om te doen tijdens de lessen. Dat is namelijk de Litouwse taal, waar ik op het moment mee bezig ben is: Linksniai (dat is achtervoegsel van zelfstandige naamwoorden) en VeiksmaĹľodĹľiu laikai (werkwoord vormen). Dit is een erg lastig onderwerp dat je onder de knie krijgt door heel veel te oefenen en gelukkig heb ik het doorzettingsvermogen omdat dat te willen leren. Waar ik ook erg blij mee ben is alle hulp die ik krijg van school en mijn teamgenoot Saule die mij bijles geeft.  Verder probeer ik elke dag mijn woordenschat te vergroten door in lessen waar ik niet zo veel kan doen, woorden van dat vak te leren. Dus voor Aardrijkskunde: landen, natuur, dieren etc. Hierdoor vind ik de lessen minder saai.. Ik probeer elke dag sowieso 1 nieuw woord te leren: het woord van de dag!

Waar was ik in mijn verhaal over Vilnius…oja: na de meeting zijn we met de exchange studenten pizza gaan eten en hebben we bij gekletst. Daarna ben ik met Alyssa’s familie naar een moderne dansvoorstelling geweest. Wat op zich wel interessant en leuk was alleen was ik erg moe dus ik deed vooral mijn best om niet in slaap te vallen. Daarna zijn we naar ons appartement geweest en hebben we sushi besteld. Daarna hebben Alyssa en ik een bedankbrief geschreven aan de eigenaren van het appartement waar we verbleven omdat we het zo gaaf vonden. We kregen er een erg positieve reactie op want de eigenaar heeft het ingelijst en opgehangen in de kamer. Soms is het zo makkelijk om mensen blij te maken, ik ga vaker blijdschap verspreiden op deze manier!

 Zondag zijn we ’s ochtends naar een Amber museum geweest, en hebben we beetje rondgehangen en foto’s gemaakt. ’S middags heeft Alyssa’s familie me afgezet bij de sporthal waar mijn basketbal team een wedstrijd had. Die waren blij verrast om mij te zien omdat ik dat alleen met de coach had besproken. Deze wedstrijd werd makkelijk gewonnen  en daarna volgde een lange busreis terug naar Klaip?da (die gezellig werd door, hamburgers van de Mac Donalds, gesprekken over godsdiensten, geloof, karma, Litouwse taal, en een heleboel andere vage onderwerpen).

Afgelopen weekend (10/11/12 november) begon mijn weekend op vrijdag. Omdat we op vrijdag rond 14:00 uur zouden vertrekken naar Letland daardoor ben ik niet naar school gegaan. Als ik wel was gegaan had ik dan alleen naar gym en 1 Litouwse les zou kunnen gaan. Daarom had ik toestemming om mee te gaan naar Letland voor een vriendschappelijke wedstrijd tegen een Lets team.  Ik mocht voor 2 teams spelen. De eerste wedstrijd was met een jonger team 2002/2003 die we hebben gewonnen. De wedstrijd van mijn eigen team 2000/2001 hebben we jammer genoeg verloren. Op de terugweg heb ik veel Litouwse woordjes geleerd met behulp van een nieuwe App (Fabulo). Natuurlijk werd er af en toe gelachen over mijn Litouwse uitspraak, maar het is zo ontzettend moeilijk. Ik ben er inmiddels wel aan gewend dat mensen lachen om mijn Litouwse uitspraak, ik moet gewoon blijven oefenen dan word het vanzelf beter.

Zaterdag ben ik naar een soort ijshockey kampioenschap geweest. Om eerlijk te zijn: in Nederland heb ik nog nooit ijshockey gezien. Wel eens op tv de Olympische Winter Spelen maar dat was het dan ook wel. Ik heb 2 wedstrijden gezien: Ukraine tegen Estland die werd gewonnen door Estland en Litouwen tegen Letland die werd gewonnen door Letland.  De finale Estland tegen Letland heb ik niet meer gekeken want we waren allemaal best wel moe. ijshockey is best wel een interessante sport, al heb ik geen idee hoe de regels in elkaar zitten. Ik had niet echt het idee dat er veel regels waren want je mag iedereen gewoon tegen de boarding knallen.

Zondag moesten we alweer erg vroeg verzamelen voor een wedstrijd in Alytus (al om 9:00 uur).  Het was weer een lange reis van ongeveer 3 uur. Op de heenreis heb ik veel geslapen, de wedstrijd begon om 13:00 uur. En jongens: ik Heb dan eindelijk mijn debuut gemaakt in de Litouwse basketbal competitie! Mijn documenten waren blijkbaar goed genoeg dat ik mocht spelen. Ik vind het nog erg lastig om in mijn eigen/oude Nederlands spel te komen, hopelijk komt dat snel terug. Want wat ik mijn team hier nu kan bieden is niet echt heel veel, wat ik erg frustrerend vind. Ik hoop dat het snel terugkomt zodat ik met een beter gevoel kan spelen. 

Hopelijk vonden jullie deze blog leuk en als je nog vragen hebt over wat dan ook stel ze!

Liefs Lotte die nog steeds vrolijk en blij met slecht weer in Litouwen zit

Reacties

Reacties

Rob

Weer een topverhaal Lotte! Wie had ooit gedacht dat je je kunt vermaken op school met het leren van een vreemde taal ;-)
En je oude spelletje komt echt terug, sneller dan je tegenstanders fijn vinden! Liefs Rob

Chawa

Topper! Gewoon blij ei blijven. Dan komt t allemaal goed:) dikke knuffel!!

Annemarie

Mooi verhaal, Lotte! Wat leer je toch stiekem ontzettend veel. Niet alleen Litouws, maar ook nog dat je met kleine dingetjes mensen blij kan maken. En omdat zo in een flow zit, komt het met basketballen ook heus goed. Dikke kus, Annemarie

Joke

⛹?‍♀️Hoi Lotte, erg leuk om te lezen, wat je allemaal meemaakt en onderneemt! Zien wij en kezen wij ook hoe het er daar aan toe gaat? Keep smiling! Ik Kijk uit naar je volgende blog. Groet Joke Edwin ?....en vast ook van Jimmy

Ilse van Malsen

Hoi Lotte, wat een leuke en uitgebreide blog. Bijzonder wat je allemaal meemaakt en fijn dat je eindelijk in de competitie mag meespelen. Je vorm in het basketball komt vast wel weer terug en die heb je sowieso op allerlei andere vlakken al lekker te pakken! Groetjes Ilse

Lucia

Nou Lotte, iemand blij maken is je weer gelukt. Ik ben blij met jouw verhalen. En het siert je dat je school interessanter probeert te maken voor jezelf door de taal te leren. Petje af, meid! En wat betreft je basketballvorm; don't push it, don't force it. Let it happen naturally. Er zit genoeg talent in je; dat gaat er zeker weer uit komen. Groetjes Lucia

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!