lottevanmalsen-.followmyadventures.nl

Blog 7 (Nederlands)

Blog 7

Hallo allemaal, ik heb je lang laten wachten op een nieuwe blog omdat ik het moeilijk vind waarover ik wil schrijven. Want misschien willen jullie wel meer weten dan alleen de dingen die ik doe. Dus deze keer ga ik vertellen wat ik afgelopen tijd allemaal heb gedaan en verschillen op school bespreken.

De afgelopen tijd was nogal een chaos. Zoals je in mijn vorige blog misschien hebt gelezen dacht ik dat ik officieel mijn debuut had gemaakt in de Litouwse basketbal competitie. Dat is dus niet zo, mijn coach had gevraagd of ik “illegaal” mee mocht spelen aan de andere coach. Deze week heb ik dan eindelijk bericht gekregen dat mijn documenten geregeld zijn, na 4 maanden. Alleen 1 dingetje ze hebben mijn naam verkeerd geschreven” Lotte Maria Wilhel van Malsen: hopelijk gaat dit geen probleem geven want in Nederland staan die namen niet eens op mijn spelerskaart. Op het moment hebben we geen wedstrijden want het is Kerst break. Hopelijk kan ik 2018 goed beginnen en kan ik eindelijk iets gaan “betekenen” voor mijn team.

2 december werd ik wakker, ik dacht de het een normale zaterdag ging worden. Ik zou naar de training gaan en naar Neptunus’ game. Dus ik ging naar mijn badkamer en wie kom ik onderweg tegen, mijn ouders! En nee dan bedoel ik niet mijn Litouwse ouders maar mijn Nederlands ouders! Ik was nogal verrast omdat ik van niks wist. Mijn ouders hebben alles onderling samen besproken omdat ze voelden dat het met basketbal nog steeds niet goed was geregeld en er misschien zo wat meer druk op zouden kunnen uitoefenen om het opgelost te krijgen. Ik heb ze wat dingen laten zien waar ik veel kom, want ik kan wel allemaal foto’s laten zien van dingen maar jullie zien alles toch een beetje door roze glazen. Jullie beleven het niet zoals het hier “echt” is, wat best wel raar is. Ik had best wel een vol gepland weekend dus ik heb ze gewoon meegenomen naar een typisch weekend van Lotte: basketbal training, Neptunus game, eten in Akropolis, naar de wedstrijd van mijn team en we zijn als afsluiter uit eten gegaan met beide families

8/9/10 december kwamen er wat exchange studenten van andere steden naar Klaipeda. Uit Chili, AustraliĂ« en Duitsland. Ook 2 teamgenoten van mij ( Saule en Kotryna) joinden onze groep om met ons te eten en zaterdagavond te chillen. We hebben ze hier zee laten zien en wat “mooie” dingen in Klaipeda. Verder merk ik dat ik best wel al wat dingen kan verstaan in het Litouws. Alleen die stap om het ook terug te spreken is lastig omdat het veel makkelijker en aantrekkelijker is om Engels te praten. Dus met de exchange studenten spreken we vooral Engels, wat eigenlijk Litouws zou moeten worden in mijn ogen. We hebben afgesproken om elke maand te proberen een onofficiĂ«le YFU meeting te doen, want we hebben het heel erg gezellig samen.

16/17 december was ook weer een leuk weekend; wel erg druk maar erg gezellig. Dit weekend begon op zaterdagochtend met een doktersbezoek. Ik had namelijk een doktersverklaring nodig om te bewijzen dat ik weer beter was(!). Daarna ben ik naar wedstrijd van mijn team gaan kijken, die we wonnen van het team uit Kaunas. Daarna ben ik naar Vilnius gegaan want er zou een kerstmisfeest zijn van YFU, hiervoor zou ik te laat zijn. Maar we bleven met de ‘klaipeda squad’ slapen in Vilnius. Was leuk om iedereen weer even te zien, want ik had niet iedereen gezien vorig weekend of op de laatste YFU meeting. Ik heb ook weer 2 nieuwe exchange studenten ontmoet van een andere organisatie, Ă©Ă©n uit Canada en Ă©Ă©n uit Amerika.

Verschillen op school

Het kan zijn dat de volgende dingen alleen voor mijn school gelden, maar vergelijken met andere scholen is lastig. Alle scholen hebben een eigen schooluniform, meestal zijn dit jasjes. Mijn school heeft paars/bordeaux kleurige jasjes en truien. Zoals ik al heb verteld begint school om 8:00, duren de lessen ongeveer 45 minuten en hebben ze tussen elke les ongeveer 10/15 minuten pauze. Verder kreeg ik de vraag of ze ook digiborden enzo hebben, dat was ik helemaal vergeten: ze hebben hier geen digiborden waar je leuk op kan tekenen en zo. We hebben hier krijtborden en in sommige lokalen van die protectors. Als we een luister toets hebben doen we dat op een muziekspeler. Hier eet je normaal gesproken ook warm op school tijdens de lunch terwijl wij in Nederland lekker onze boterhammetjes meenemen. Ook hoe mensen hier naar school gaan verschilt met Nederland: in Nederland gaan we eigenlijk allemaal op de fiets (op wat uitzonderingen na). Hier gaan ze massaal met de auto of bus. Ook heb je hier een schrift voor je normale schoolwerk en een voor je toetsen, als je dan een toets hebt gemaakt lever je dat schrift in. Ze schrijven ook niet op de voorkant hun naam en welk vak het is maar op de eerste pagina.

Als jullie nog meer vragen voor mij hebben hoor ik ze graag. Dan heb ik ook meteen weer wat blog-inspiratie.

Hopelijk tot gauw,

Lotte

Reacties

Reacties

Annemarie

Hoi Lotte, leuk dat je weer wat hebt gepost. Valt niet mee he, om dat vol te houden, maar het is wel heel fijn om te lezen. Wens je nog een gezellige kerstvakantie en jaarwisseling. Dikke kus! Xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!