lottevanmalsen-.followmyadventures.nl

Blog 10 (Nederlands)

Hallo iedereen,

Sorry, sorry, sorry dat jullie weer zo lang op een nieuwe blog hebben moeten wachten. Het spijt me oprecht, ik had de afgelopen tijd gewoon erg veel aan mijn hoofd. Beseffen dat het einde er aan zit te komen is stressvol omdat ik nog gewoon heel erg veel wil gaan doen. Als troost hebben jullie wel een maand elke dag kunnen genieten van een foto online. Ik ga nu gewoon vertellen in het kort wat ik heb gedaan, dan over de toekomst en hoe ik me op dit moment voel etc.

De reden dat ik namelijk vrijdag 23 februari al terugvloog en niet zondag de 25ste. Was dat ik zaterdag de 24ste de Toefl test zou hebben in LCC University in Klaipeda. Ik moest daar om 9:00 aanwezig zijn en om 10:00 zou de test beginnen. Dit liep niet allemaal zoals gepland. Om 10:30 kwam er iemand die ons vertelde dat er technische problemen waren dus dat we nog even moesten wachten. Rond 12:30 mocht de eerste student binnen en om 16:30 waren uiteindelijk alle studenten binnen op 2 mensen na. Een Litouws meisje en ik. Er werd ons verteld rond 17:00 dat we de test niet konden maken en gerescheduled zouden worden, waarschijnlijk in Vilnius.

Vrijdag 2 maart vertrok ik dus naar Vilnius omdat ik zaterdag de Toefl had. De reisafstand tussen Klaipeda en Vilnius is minstens 4 uur vandaar. Ik kwam aan in mijn hotel wat allemaal erg mooi was. Ging lekker op tijd slapen en dag erna Toefl gemaakt. Daarna gemeet met Alyssa, Edward, Indre, Malcolm, Umut, Nathaniel en Zoë. We hebben s ‘middags geluncht bij een bar/cafe BIX Baras. Waar ze echt hele lekkere hamburgers hebben, die ik echt aanraad (als je een keer in Vilnius bent). Van zaterdag op zondag zouden Edward en Indre bij mij blijven slapen want ik had een 2-persoons bed en een bed bank in mijn hotel. Rond half 5 werd ik wakker en vroegen ze of ik op avontuur wilde gaan. Ik zei Neeee, toen keek ik naar de tijd sprong uit mijn bed en kleedde me snel om. We gingen de zonsopgang bekijken op een soort berg in Vilnius. Jammer genoeg waren er erg veel wolken en niet veel zon. Gelukkig is de Mac Donald al om 7:00 open, waar we hebben ontbeten. Rond de middag ben ik weer huiswaarts gegaan.

Ook ben ik lekker naar het zwembad geweest wat hier meestal ook met sauna is wat erg fijn en lekker relaxend was. Verder ben ik naar feestjes geweest, erg veel naar zee gegaan door het lekkere weer, en ik heb heel veel “fotoshoots” gehad door mijn Instagram challenge met Alyssa. Ik zal wat extra foto’s in het fotoalbum zetten. Ik heb erg veel met Alyssa mijn buurmeisje opgetrokken omdat we elke dag een foto wilde posten.

Ook heb ik de afgelopen tijd veel wedstrijden gespeeld, wat toch wel veel lastiger is dan ik verwacht had. Communicatie gaat natuurlijk elke keer beter, maar ik ben niet fysiek en persoonlijk dezelfde speelster die ik was in Nederland. Ik weet niet of dat positief of negatief is, want ik merk dat ik als persoon erg gegroeid ben. We zijn in de poule 5de geworden, dat betekend dat we in de play offs tegen nummer 4 moeten spelen (Panev?žys), De eerste wedstrijd uit werd verloren met 12 punten verloren en de tweede wedstrijd thuis met 21. Dus er hoefde jammer genoeg geen derde wedstrijd te komen en we zijn niet door naar de final four.

Verder de vraag die me erg vaak gesteld word is “Wat ga je eigenlijk na Litouwen doen?” Dus ja hier komt een soort van antwoord: ik weet het nog niet.

Op het moment zijn mijn gevoelens erg wisselend. Het einde begint eraan te komen, ik heb een erge leuke maar drukke tijd voor de boeg. Een tijd die erg emotioneel gaat worden. Ik ga namelijk voor een basketbal trip naar New York. Daarna zal ik een paar dagen in Nederland zijn en terugvliegen naar Litouwen. Als ik aankom heb ik een afsluitend seminar met mijn organisatie YFU en dus ook een afscheid met de meeste uitwisselingsstudenten. Daarna heb ik nog een week in Klaipeda en dan zal ik vertrekken naar YES in Berlijn, wat een soort afsluiting is met uitwisselingsstudenten vanuit heel de wereld. Dan kom ik terug naar Nederland.

Ik kan gewoon niet beseffen dat ik al 8 maanden in Litouwen woon, dit jaar is zo snel gegaan wat jammer is. Ik heb het heel erg naar mijn zin gehad en wil iedereen die daar in bijgedragen heeft heel erg bedanken. Ik heb het natuurlijk niet altijd even makkelijk gehad, naar een VMBO school gaan terwijl je al een HAVO diploma hebt is soms (vaak) wat lastig qua motivatie, moeten wachten op een spelerslicentie voor 6 maanden door de bureaucratie. Het feit dat mensen hier eigenlijk geen Engels spreken en toch nog kunnen overleven. Zelf tripjes plannen zoals komende week 28/29 april een fiets weekendje naar Nida en daar overnachten etc.

Ik heb een aantal doelen die ik voor mezelf had toen ik hier kwam gehaald. Niet allemaal maar wel een paar, namelijk uitkomen voor een Litouws basketbal team en dat op het hoogste niveau, zelfstandiger worden, zelfverzekerder worden, veel nieuwe vrienden maken, plannen maken voor de toekomst, uitzoeken wat ik echt wil. Dat laatste is toch wel echt gelukt, ik weet wat ik wil en dat ga ik ook proberen te bereiken. Daarom is de vraag “wat ga je na Litouwen doen?’ erg confronterend geweest, maar nog steeds erg lastig te beantwoorden; wellicht meer nieuws in de volgende blog – cliffhanger!…J

Ik hoop dat jullie het weer een leuke blog vonden, nogmaals sorry dat hij zo lang op zich heeft laten wachten, maar dan heb je ook wat. Ik zal daarom maar wat extra foto’s toevoegen.

Still going strong in Lithuania,

Lotte

Reacties

Reacties

Rhonda

Leuk stuk weer Lotte!! En wauw naar New York, dat is echt te gek!!! Fijn dat je weer naar Nederland gaat komen, oppastechnisch?. Geniet nog van je laatste tijd daar ginder!

Ida

Als ik zo lees, begrijp ik dat we je niet meer herkennen als je terug bent! Fijn te lezen, dat je het nu tè snel vind gaan. Maar ook nog heel veel leuke dingen te doen! Geniet er nog maar lekker van. Goeie blog zeg, je word steeds meer schrijfster.

Annemarie

Leuk Lotte! Geniet nog van je tijd in Litouwen en tot snel ziens :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!