lottevanmalsen-.followmyadventures.nl

Blog 4 Aš gyvenu Lietuvoje (Nederlands)

Hoi Allemaal

Ik denk dat het toch wel iets meer dan 1x per maand wordt, maar ik denk niet dat jullie dat zo heel erg vinden om iets meer foto’s en verhalen van mij te krijgen.

Ik begin mijn blog vandaag met school. Op school gaat het erg goed, ik haal goede cijfers. Uhmm…ja dat snapte ik ook niet echt maar ik vertaal mijn toetsen en dan probeer ik met dingen die ik gewoon weet de toetsen te maken, wat tot nu toe aardig gaat. Natuurlijk heb ik ook Engels en Frans waar ik hier echt heel goed in ben. Wel moet ik zeggen dat het school niveau hier duidelijk lager ligt want ik kan zonder te leren, met mijn algemene kennis en mijn HAVO diploma deze toetsen gewoon maken.

De schooldagen beginnen hier om 8:00 uur en eindigen rond 16:00 uur. De lessen duren 45 minuten en tussen alle lessen zit 15-20 minuten pauze. Tussen de middag eten ze warm op school wat ik niet zo lekker vind, dus neem ik mijn eigen lunch mee. Het Litouws vind ik zelf best goed gaan…ik heb al 2 presentaties gegeven in het Litouws 1 over mijzelf en de anderen of mijn families. Verder krijg ik extra privé lessen Litouws en ik ben nog steeds gemotiveerd om deze onbegrijpelijke taal te leren.

Frans
8 9
Biologie
8
Aardrijkskunde 7


Basketbal

Net nadat ik mijn vorige blog had geschreven veranderde mijn trainingen compleet, ik train op dit moment 6x per week met de club en 2x op school wat nog meer gaat worden. Ik train 2x per week mee bij Fortuna dit zijn oudere en sterkere meiden. Ik ga meestal op de fiets of met de bus naar mijn trainingen, maar deze week krijg ik weer een nieuw trainingsrooster omdat we in plaats van na school nu ’s avonds gaan trainen. Als ik op de fiets ga als een typische Nederlander moet ik die in de zaal zetten omdat hij anders waarschijnlijk gestolen wordt.

Verder heb je net zoals in Nederland goede en slechte dagen en op dit moment ben ik net uit een dipje. Dit kwam omdat ik op een training last kreeg van mijn rechter knie. Op het moment heb ik een paar dagen rust gehouden en doe ik oefeningen om mijn benen en knieën sterker te maken. De reden dat ik last krijg van mijn knieën is (volgens mijn coach) omdat ik simpele dingen zoals rennen en door mijn knieën gaan met de verkeerde technieken doe, dat ben ik dus nu aan het trainen. Door deze verkeerde technieken wordt mijn lichaam op een verkeerde manier belast, wat pijn veroorzaakt. Doordat basketball de dagen hier een stuk leuker maakt (naast de saaie schooldagen) vond ik dit best lastig. Gelukkig kwam ik hier redelijk snel uit en gaat het op het moment al een stuk beter, want morgen ga ik met mijn trainer kijken hoe het met mijn knieën gaat.

Soms is communicatie nog wel lastig. Ik heb een basketball coach die net zo goed Engels kan als dat ik Litouws kan. Een ander voorbeeld: laatst wilde ik weten of ik maandag naar mijn training moest gaan maar mijn host moeder (die meestal over zulke dingen met mijn trainer communiceert) zat in Tallin…dus stuurde ik haar een berichtje in het Litouws. Ik denk niet dat ze het begreep want ze heeft er niet op gereageerd. Zelf was ik er erg trots op (en mijn teamgenoten ook) hahaha.

Uitstapjes

De afgelopen weekenden heb ik veel uitstapjes gemaakt met vrienden en familie. We zijn 2 weekenden geleden met mijn familie en twee Duitse uitwisselingsstudenten (Alyssa en Jasmin) naar het strand geweest en hebben ook een Duitse bunker bezocht.

Vorig weekend kwamen er vrienden van mijn ouders uit Estland waarmee we naar een dolfijnenshow zijn geweest, wat een beetje te vergelijken is met het Dolfinarium. Afgelopen weekend was erg druk zaterdag zijn we de hele dag weggeweest. We begonnen s’ochtends met een wandeling in een bos/park waar kunstwerken, een doolhof en speeltoestellen stonden. Daarna zijn we naar een Japanse tuin geweest waar eigenlijk alleen mijn host vader nog zin in had. We gingen eerst Japanse thee drinken en daarna rondlopen. Omdat niemand er echt zin in had werd het een stuk grappiger toen mijn jongste broertje (Allan) in de modder viel. Toen we het allemaal zat waren zijn we ergen in het centrum van Klaipeda gaan eten en daarna naar huis gegaan.

Hopelijk vonden jullie het allemaal weer een leuke blog. Ik hoor het graag als je vragen hebt over hoe dingen hier gaan. Want ik heb niet altijd inspiratie over wat ik moet schrijven, en wat jullie leuk vinden om te lezen. Dus als je hierover tips of ideeën hebt kun je mij altijd een appje sturen.

Liefs Lotte die nog steeds met plezier (ook al is het slecht weer) in Litouwen zit :-)

Reacties

Reacties

Sabrine

Je hebt het goed gedaan blijf zo door gaan ❤️❤️

Rob

Haa Lotte,
Ik vind vrijwel alles leuk wat je schrijft, dus ga vooral zo door. Ook de "gewone" dingen zijn leuk om te lezen, over hoe je je dag doorbrengt, thuis, op school, met je Duitse vrienden, je team... Verder worden hier in huis ook de foto's gewaardeerd, dus posten maar ;-)
Liefs, Rob

Froukje

Echt heel leuk om te lezen Lotte! Ik hoop dat je het heeel erg naar je zin hebt

Feike

Super nice Lot! Enjoy ;)

Jonneke

Heel leuk om af en toe wat van je te horen! Klinkt wel alsof je nu al een master bent in Litouws (hoe dan?)!

Wies

Hallo Lotte.
Wat fijn om te lezen hoe het met je gaat. Het dagboek van Lotte, goed en gezellig leesbaar je kan zo schrijfster worden. Leuk ook om te horen dat je goed in de familie wordt opgenomen en goed begeleid wordt. Geniet nog maar lekker van jou mooie jaartje daar. Liefs.

Hannah

Lieve Lot,
Wat fijn dat het zo goed gaat!
Ik vind de dagelijkse gang van zaken in Litouwen erg leuk om te horen. Verder (zoals je papa al zei) graag meer foto's en filmpjes (liefst vlogs maar ok).
Erg knap dat je al berichten in het Litouws kan sturen!

Dikke kus en knuffel

Annemarie

Hoi Lotte,
Altijd fijn om iets van je te lezen. Ben natuurlijk super nieuwsgierig hoe je host family er uit ziet, dus leuk om die foto's te zien. Ook goed om te horen dat je al een paar Duitse vrienden hebt. Als me nog een paar dringende vragen invallen, app ik zo nog wel even. Moet nu weer aan het werk, anders wordt de baas boos. xxxx Annemarie

Ronald

Top verhaal... ga zo door op school ;)

Mart

Hoi Lotte,

Meerdere verhalen per maand zijn zeker niet erg: leuk om te lezen!
Ik ben nieuwsgierig geworden naar wat er op het menu staat op je school, omdat je het warme eten daar niet lekker vindt. Mijn fantasie slaat al op hol... En verder ben ik ook benieuwd of je andere vakken hebt dan op school hier, of vergelijkbare vakken. Engels en Frans dus... maar misschien ook vakken die we hier niet kennen? En hoe zijn de leraren? En de schooldiscipline/omgangsvormen: ik kan me voorstellen dat het er allemaal wat strenger aan toegaat? Of valt dat wel mee?
Balen van je knie zeg! Maar nu leer je hem hopelijk op de goede manier te gebruiken en zijn blessures verleden tijd, ik duim voor je. Je traint nu met grotere meiden schrijf je, speel je daar nu dan ook wedstrijden mee? En hoe is het met 'jouw' hondje?
Sterkte met je knie en met alles.

Hartelijke groeten uit NL,

Mart

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!