lottevanmalsen-.followmyadventures.nl

Blog 11 Mijn jaar in Litouwen is voorbij

Blog 11

Lieve Allemaal,

Zoals verwacht zijn de komende 2 maanden heel druk geworden. Maar het voelde toch niet helemaal afgesloten. Toen snapte ik waarom: ik moet nog een blog schrijven. Mijn laatste blog uit Litouwen! Wat je gaat lezen in deze blog speelt niet alleen in Litouwen maar ook in New York, Nederland en Berlijn.

Na mijn laatste blog zijn er heel veel afscheid dingen geweest en ben ik op heel van uitstapjes geweest. Naar Neringa (het schiereiland dat bij Klaipeda ligt), naar het botenfestival, de laatste keer sushi, live basketbal wedstrijden kijken, een soort sport festival, de laatste schooldag want nadat ik naar New York zou gaan zou er geen school meer zijn. Ook zouden Jasmin en Alyssa allebei uit Klaipeda gaan verhuizen als ik op reis was omdat hun gast gezinnen op vakantie gingen. Jasmin gaat naar Vilnius en Alyssa naar Kaunas. Ik was 2 dagen in Nederland voordat ik vanuit Amsterdam naar New York vloog. De eerste dag ben ik met de familie mijn omaā€™s verjaardag gaan vieren door uit eten te gaan in Aalten. Daarna heb ik nog even een feestje geparty crashed in Tilburg. De 2de dag (26 mei) heb ik nog wat shopping gedaan en het jaarlijkse mixtoernooi gespeeld van High Five. Daarna nog gezellig gebarbecued met de club. Zondag ochtend vertrok ik samen met Hannah vanaf Amsterdam naar New York.

Vanaf JFK New York werden we opgehaald door Emilija en Scott en we reden naar een winkelcentrum waar we gingen eten. Daarna reden we door naar de plek waar we de komende tijd zouden verblijven: NYMA (New York Military Academy). Soms is het ook fijn om te weten waar je niet heen wilt. Ik kon er op zich best mee leven en vond het allemaal wel grappig. Hannah niet die vond het niet zo grappig. In New York hebben we een toernooi gespeeld en getraind met New York City Rocks International. Zij nodigen internationale speelsters uit om te komen. Wij waren tegelijk met 3 meiden uit Letland: Kecija, Elina en Elza. Wat hebben we deze 2 weken gedaan: Rumble in the Bronx in Manhattan, een vriendschappelijke wedstrijd, een carwash, 2x gegeten bij Familie Lofaro, leren cornholen, naar Walmart geweest, 3x naar New York City geweest, ik heb een slang en schildpadden geaaid, een graduation bijgewoond etc. Maar om eerlijk te zijn is New York beter te beschreven met fotoā€™s dus kijk snel bij de nieuwe fotoā€™s!

Na New York terug naar Nederland. Daar heb ik meegetrained met Attacus. Lekker een beetje uit gejetlagged en verder kwam er een Iraanse uitwisselingsstudent van Famke die week. Na een paar dagen Nederland ging ik maar weer eens terug naar Litouwen want het weekend van 15/16/17 Juni zouden we het laatste seminar van YFU hebben. Vrijdag begon er al mee dat mijn vlucht vertraging had. In de lucht heb ik liggen pitten omdat reizen toch allemaal best wel vermoeiend is. Toen ben ik van Kaunas luchthaven met de bus naar Antaliepte gegaan want daar zou het seminar zijn. Het was 1,5 uur met de bus. Aangekomen bij het seminar merkte ik dat we wel met heel veel waren, bleek het dat de uitwisselingsstudenten die volgend jaar op uitwisseling gaan vanuit Litouwen er ook bij waren. Ik zat op de kamer met Lucia, Indre, Jasmin en Alyssa. Op dit weekend hebben we erg veel terug gekeken over hoe wij ons jaar in Litouwen hebben beleefd. Wat het ons heeft gebracht en hoe het ons heeft veranderd. Ook hebben we groepsfotoā€™s gemaakt en een hike gedaan die toch iets te moeilijk was in een bloesje en op sneakers. We moesten over rivieren en door struiken. Nu ga ik iets bekennen wat YFU niet weet, de nacht van zaterdag op zondag zijn we uit het gebouw geklommen met een aantal studenten door een raam om buiten op een bankje over het leven te praten en naar de sterren te kijken. Sorry YFU Litouwen, maar als je zegt dat je geen waarschuwing brieven meer uit gaat delen krijg je van zulke dingen.

Daarna ben ik met 2 Litouwse meisjes naar Klaipeda gereden en eerlijk gezegd heb ik heel die reis gewoon geslapen. Toen ik thuis kwam was het erg rustig want ze waren een dagje op het strand geweest. De laatste week in Klaipeda heb ik mijn moeders verjaardag gevierd. Er kwam familie uit Estland langs. Ik heb afscheid genomen van een hele hoop mensen, mijn koffers ingepakt wat nog best een gedoe was (ook al had in na New York toch al een tas van 27 kg en handbagage in Nederland gedropt), spelletjes gespeeld met de familie etc. Vrijdag 22 juni zou ik in de ochtend naar Kaunas vertrekken voor een uitwisselingsstudenten feestje van Lucia. Met de studenten uit Litouwen die in de zomer vertrekken en de internationale studenten die afgelopen jaar in Litouwen zaten. Dit was allemaal erg gezellig tot dat iemand per ongeluk een spiegel brak. Dus de dag erna zijn we een spiegel gaan kopen wat nog best wel een gedoe was om die terug bij Luciaā€™s huis te krijgen, omdat we niet in de bus pasten. Zaterdag heb ik ook in Kaunas geslapen en verder Lucia helpen inpakken. Zondag ochtend vertrokken Lucas, Lucia en ik naar Vilnius. We werden opgehaald door Indre en een vriend van haar die ons naar ons hotel ā€œAir Innā€ hebben begeleid. Toen zijn we met zijn vieren bij de Ikea gaan eten want dat had Lucia nog nooit gedaan. ā€˜s Avonds hebben we met Lucas en Mykolas (Litouwse jongen die deze zomer naar ItaliĆ« gaat) afgesproken om voetbal ergens te kijken. Daarna voelde ik me niet zo goed en zijn Lucia en ik naar het hotel gegaan.

De volgende ochtend begon al vroeg weer een nieuw avontuur namelijk Yes in Berlijn, we zaten om 3:30 al aan het ontbijt. Ik voelde me gelukkig al weer een stuk beter want het zou een hele lange dag gaan worden. Om 4:30 moesten we namelijk al weer op de luchthaven zijn die gelukkig maar 2 minuten lopen was. Daar ontmoetten we Jasmin, Umut en YFU medewerker Ieva. De eerste vlucht was VilniusĆ Riga. Daar waren op de luchthaven de studenten die in Estland zaten. Met hen vlogen we verder van RigaĆ Berlijn. Vanaf Berlijn gingen we met de bus nog anderhalf uur. We hebben nog wat naar muziek geluisterd en er werd nog wat bijgeslapen.

In Berlijn sliep ik met alle Nederlanders op een kamer behalve Jochem dan. Het was erg gezellig, maar wel met een zachte g. Samenvatting van Berlijn was saaie tracks: diversity, gezellige reflecteren met de Nederlanders, zwemmen, gezelligheid, heerlijke kaasjes eten tijdens voedertijd, viezen op zijn brabants, feestjes, energizers en gewoon het leren kennen van nieuwe mensen en allerlei nieuwe culturen. We waren met 40 verschillende nationaliteiten. Vrijdag vertrok onze bus om 7:30 met Nederlanders en Belgen naar Amersfoort waar ik door Famke en Mama opgehaald ben. We konden meteen door naar Jelleā€™s diploma uitreiking.

De vorige blog ben ik geĆ«indigd met en cliffhanger. Ondertussen heb ik een antwoord op de vraag: ā€˜Lotte wat ga je volgend jaar doen?ā€™ Ik moet nog naar Amsterdam voor een persoonlijk gesprek voor mijn visum, maar dan is de kans dat ik naar de USA ga toch wel 99%. Voor de mensen die nog niet weten waar naar toe: het is Iowa geworden. Ik ga voor 2 jaar naar Marshalltown Community College. Ik word daar een Tiger!

Voor de Litouwers, uitwisselingsstudenten en eigenlijk gewoon alle mensen die ik dit jaar ontmoet heb etc. Jullie hebben mijn jaar in Litouwen erg goed gemaakt, veel beter dan ik ooit gedacht had. Litouwen heeft van mij een sterker mens gemaakt, een zelfstandiger mens en ik hoop dat ik net zoā€™n positieve invloed op jullie heb gehad als Litouwen dat bij mij heeft gedaan. Misschien moeilijk om te begrijpen maar ik werd verliefd op jullie mooie land. Op jullie mooie maar lastige taal. Op het interessante maar toch wel smakelijke eten. Op eigenlijk alles wat Litouwen mij heeft gebracht. Ik beloof dat ik ooit weer op bezoek kom in Litouwen, al kan ik nu nog niet zeggen wanneer. Ik mis nu al zure room en om eerlijk te zijn ook s?relis. A?I? labai!!

Heel erg bedankt!!

Reacties

Reacties

Ronald

Mijn god, want een gereis.... Petje af, hoor. Zo zie je nog eens wat :).
Een vraag: wtf is een tiger?

Annemarie

Lieve Lotte, wat een prachtige afsluitende blog! Jammer dat we maar zo kort van jouw aanwezigheid in Nederland kunnen genieten, maar wat een geweldig nieuw avontuur gaat Iowa worden. Ik hoop dat je amerika en de Amerikanen net zo zult gaan waarderen als Litouwen en de Lee towers (sorry, ik wou hem nog een laatse keer maken).

lotte

test

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!